Site icon Portal informacyjny STRAJK

Kult „wyklętych”: absurd bez granic. Turysta ma kłopoty przez selfie z pomnikiem

48-letni turysta z Lubartowa długo nie zapomni tego wypadu na Podlasie. Z powodu zdjęcia, które zrobił sobie przy pomniku słynnej „żołnierki wyklętej”, będzie miał sprawę w sądzie.

Zwyczajem większości współczesnych turystów mężczyzna zrobił sobie pamiątkowe selfie przy oglądanej atrakcji. Na jego nieszczęście nie chodziło o przypadkowy pomnik, a o figurę Danuty Siedzikówny ps. „Inka”. Została ona w ubiegłym roku odsłonięty przy siedzibie nadleśnictwa Browsk w Gruszkach, przysiółku Guszczewiny, gdzie urodziła się sanitariuszka jednego z oddziałów wileńskiej AK dowodzonej przez „Łupaszkę”.

Mężczyzna chciał uzyskać dobre ujęcie i w tym celu na krótką chwilę wszedł na podest pomnika. To właśnie spotkało się z interwencją strażników leśnych, którzy zamierzali wylegitymować i pouczyć turystę. Skąd taka reakcja?

– Obok powiewały flagi narodowe i lasów państwowych, dlatego dla leśników takie zachowanie jest profanacją nie tylko miejsca pamięci o bohaterce, ale także znieważeniem barw narodowych – powiedział Polskiemu Radiu Białystok, nadleśniczy nadleśnictwa Browsk Robert Miszczak.

48-latek odmówił pokazania dokumentów, więc leśnicy wezwali policję, która również uznała, że sprawa jest poważna. Zdaniem funkcjonariuszy doszło do wykroczenia z art. 51 kodeksu wykroczeń (zakłócenie porządku publicznego albo wywołanie zgorszenia innym wybrykiem). Turysta nie przyjął mandatu i sprawa trafi do sądu.

Strajk.eu poprosił o komentarz aktywistów broniących pamięci historycznej przed „jedyną słuszną” narracją nakręcaną przez IPN i prawicowych polityków.

Inka wśród innych ikon kultu antykomunistycznego podziemia na transparencie uczestników marszu pamięci wyklętych, Hajnówka 2016 r. / fot. Małgorzata Kulbaczewska-Figat

– To kolejny z absurdów dekomunizacyjnego szaleństwa ocierającego się już o groteskę – powiedział Michał Sarnicki, działacz Kampanii Historia Czerwona i Czarno-Czerwona. – Kult żołnierzy wyklętych stał się swoistą parareligią, gdzie dawni leśni watażkowie o co najmniej podejrzanej reputacji stali się nowymi świeckimi świętymi, ustawianymi na cokole wiecznej chwały.

– W Polsce rzeczywistość zaczęła przypominać skecz kabaretowy. W ramach polityki historycznej wymyślono „żołnierzy wyklętych” stawiając ich za wzór, a obecnie, jak widać, każąc oddawać niemal boską część. Nie ma to nic wspólnego z kultywowaniem pamięci historycznej. Nowi „bohaterowie” to wrzuceni do wspólnej grupy zwykli bandyci jak Bury czy Łupaszka, a także postaci tragiczne, zmanipulowane, jak Inka – stwierdził Piotr Ciszewski, także aktywista Historii Czerwonej i Czarno-Czerwonej. – Obawiam się, że z biegiem czasu kult „wyklętych” całkiem odbierze chleb polskim satyrykom. Szkoda, że za kolejne skecze płacą podatnicy.

Exit mobile version