M.I.A

Francuski klub piłkarski Paris St-Germian domaga się zdjęcia teledysku do utworu „Borders” (Granice) brytyjsko-tamilskiej artystki M.I.A. Władzom klubu nie podoba się, że w klipie artystka pojawia się w koszulce z przerobionym logo sponsora – linii lotniczych Fly Emirates. Poza ocenzurowaniem teledysku, Paris St-Germain domaga się także „odszkodowania za poniesione straty”.

W listopadzie 2015 r. świat obiegł nowy teledysk Mathangi Arulpragasam, która ukrywa się pod scenicznym pseudonimem M.I.A. Zarówno tekst, jak i wideo do utworu „Borders” nawiązują do trwającego w Europie „kryzysu uchodźczego” i w mocny sposób wyrażają krytykę anty-imigranckiej polityki Unii Europejskiej. Klubowi Paris St-Germain nie spodobało się jednak, że w teledysku artystka pojawia się w koszulce z napisem „Fly Pirates” (w wolnym tłumaczeniu: „Lećcie, piraci”) stylizowanym na logo linii Zjednoczonych Emiratów Arabskich – głównego sponsora klubu. W efekcie, klub wystąpił o odszkodowanie i usunięcie teledysku z sieci.

Artystka odniosła się krytycznie do roszczeń PSG w wypowiedzi dla amerykańskiego portalu Democracy Now – jej zdaniem, skupianie się na kwestii tego w jakiej koszulce występuje sprawia, że nikt nie mówi o głównym przesłaniu teledysku i o problemach z jakimi borykają się imigranci i imigrantki próbujący dotrzeć do Europy:

„Jeśli spojrzysz na kraje Trzeciego Świata – nie tylko te objęte kryzysem uchodźczym, ale na Trzeci Świat jako całość, albo na strefy objęte działaniami wojennymi, slumsy, a nawet rodziny z klasy średniej i wyższej [..] znajdziesz tam ubrania sportowe. To jest po prostu krajowy, międzynarodowy, globalny uniform dla wszystkich. […] Noszenie koszulek z logami klubów piłkarskich, podobnie jak noszenie dresów w Palestynie, czy rzucanie kamieniami stało się globalnym uniformem tych wszystkich, którzy nie są uprzywilejowani, bo, wiesz, to najtańsza rzecz jaką możemy znaleźć. To jest swego rodzaju „bootleg” (angielski termin oznaczający pirackie nagrania). Piratujemy największe marki. W latach 90. nosiliśmy podróbki Versace czy Dolce & Gabbana, a teraz popularne są ciuchy sportowe. I sądzę, że jest to bardzo głupie, że oni (PSG) próbują to kontrolować. Wiesz, nie da się kontrolować czegoś takiego. Pokazywanie, że ludzie noszą podróbki ubrań znanych firm jest po prostu realistyczne, jeśli chce się reprezentować społeczność migrancką.”

Mathangi Arulpragasam (ur. 18.07.1975 r. w Londynie) pierwsze lata swojego życia spędziła z rodzicami na Sri Lance, skąd musieli uciekać ze względu na zaanagażowanie jej ojca w ruch Tamilskich Tygrysów. W latach 80. Mathangi wróciła do Londynu, gdzie podjęła studia artystyczne w Central Saint Martins. W 2004 r. wydała swój pierwszy singiel „Galang”, który otworzył jej drogę do kariery – była nominowana m.in. do Nagrody Grammy i Mercury Prize. Poza śpiewaniem M.I.A. zajmuje się także komponowaniem, pisaniem tekstów, produkcją filmową i projektowaniem ubrań. Jej styl muzyczny to mieszanka różnych gatunków, m.in. hip-hopu, ragga, dancehallu i electro.

[crp]
Redakcja nie zgadza się na żadne komentarze zawierające nienawistne treści. Jeśli zauważysz takie treści, powiadom nas o tym.

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zobacz także

,,Tak kłamać po prostu nie można” – liderzy Lewicy punktują hipokryzję PiS – u na kongresie w Białymstoku

W niedzielę 27 września odbył się w Białymstoku Podlaski Kongres Lewicy. Otworzyły go wyst…